Kvalitet og patientsikkerhed
Sygehuset har udviklet en Kvalitetsmodel, som er en samling af guides og metoder, der danner baggrund for kvalitetsarbejdet. I bogen er der vejledninger, som kan hjælpe medarbejderne med at få overblik over og prioritere forbedring af behandlinger, patientoplevelser og optimering af vores arbejdsgange.
Sygehuset har et tværgående Råd for Kvalitet og Patientsikkerhed, hvor alle afdelinger er repræsenteret. I rådet sidder også en patientrepræsentant.
Kvalitetsafdelingen er placeret i sygehusledelsens stab, hvor afdelingen understøtter klinikkens arbejde med bl.a.
- Patienttilfredshed og -inddragelse
- Patientsikkerhed
- Kliniske databaser og andre sundhedsdata
Som patient og pårørende er du altid velkommen til at stille spørgsmål eller komme med forslag til kvalitetsarbejdet i den afdeling, du har kontakt til.
Klik her for at se Kvalitetsmodellen
Patienttilfredshed og involvering måles i den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser – LUP, som er en spørgeskemaundersøgelse. Det nationale sekretariat finder ved lodtrækning patienter, der har været i kontakt med sygehuset, og tilsender dem et spørgeskema via Digital Post efter indlæggelse eller ambulant besøg. Vi får svarene og bruger dem til læring og til at forbedre vores arbejde i afdelingerne.
Læs mere på www.sundhed.dk
Arbejdet med patientsikkerhed følger de nationale anbefalinger og metoder, hvor der er stort fokus på læring og forebyggelse. Du kan som borger eller patient indberette en utilsigtet hændelse (UTH), hvis du oplever, at der var ved at ske en fejl eller der blev begået en fejl i dit forløb eller behandling. Efterfølgende kontakter sygehuset dig, for at høre mere, så vi kan handle og forbedre vores arbejdsgange.
Læs mere på www.sundhed.dk om, hvordan du indberetter en utilsigtet hændelse.
Kliniske databaser er nationale systemer til indsamling af data vedrørende kvaliteten af behandling på danske sygehuse. Her kan du finde data over de behandlinger, som sygehuset udfører. Sygehuset bruger data til løbende uddannelse, udvikling og forbedring i afdelingerne.
Se mere på Kliniske kvalitetsdatabaser - sundhed.dk
Alle nye ledere får en grundig introduktion til kvalitetsarbejdet, kvalitetsmodellen og patientsikkerhed, så de er godt klædt på til at varetage denne del af deres ledelsesopgave. Efter introduktionen kan de få sparring af Kvalitetsafdelingen i det daglige arbejde.
Alle nye medarbejdere bliver kort introduceret til Kvalitetsmodellen og patientsikkerhed.
Personale med særlig interesse for kvalitetsarbejde og patientsikkerhed har mulighed for efteruddannelse. Vi har flere uddannelsesaktiviteter i samarbejde med bl.a. Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Center for Fælles Beslutningstagning, E-learningsprogram i forbedringsmetoden og lokale uddannelsesaktiviteter.
Kvalitetsafdelingen har konsulenter med sundhedsfaglig eller anden relevant baggrund som løbende giver sparring til metoder og indsatser i forhold til patientsikkerhed i afdelingerne m.m.
Sygehuset har udviklet en systematisk kvalitetsmodel – en håndbog med 14 standarder og metodeanvisninger til arbejdsgange og processer. Modellen bygger på internationale metoder og er videreudviklet i samarbejde med ledere, klinikere og patienter på Nykøbing F. Sygehus. Modellen skal støtte afdelingerne i at vedligeholde kvalitet og prioritere indsatser, hvis der er mangler eller, hvor nye indsatser skal indføres.
Kontakt
Adresse
Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.
Kvalitet, Uddannelse og Sundhedsteknologi
Fjordvej 15
4800 Nykøbing F.
Se kort
Nykøbing F. SygehusRing til os
Opdateret torsdag den 20. apr. 2023