Råd og vejledning om dit forløb
Hvis du har brug for rådgivning, eller har spørgsmål til undersøgelse eller behandling, er du altid velkommen til at tale med personalet på den afdeling, du eller din pårørende er tilknyttet.
Personalet er i de fleste tilfælde de nærmeste til at hjælpe dig. De kan også oplyse, hvor du ellers kan få hjælp.
En socialrådgiver kan hjælpe dig med en række personlige, sociale og økonomiske spørgsmål. Dine muligheder for at få hjælp afhænger af din sygdom og situation. Det vil være forskelligt, hvorvidt du selv skal betale helt eller delvist for den hjælp, som du har behov for.
Hvis du vil tale med en socialrådgiver, kan personalet hjælpe dig med kontakt.
Hør mere om, hvad en socialrådgiver laver, og hvordan vedkommende kan hjælpe dig.
Sygehuset har en præst tilknyttet. Når du selv eller en af dine pårørende eksempelvis rammes af alvorlig sygdom, kan sygehuspræsten være en god støtte. Hvis du vil tale med præsten, kan personalet hjælpe med kontakt.
Læs mere om vores sygehuspræst, eller se videoen om, hvad en præst kan hjælpe dig med.
Din egen læge er tovholder, hvis du bliver syg. Din egen læge er uddannet til at samarbejde med sundhedsplejersker, hjemmesygeplejersker, fysioterapeuter og andre. Din egen læge kan også tage på sygebesøg, hvis det er nødvendigt.
Samarbejdet mellem læge og sygehus
Det er vigtigt at huske, at selvom du henvises til behandling på en afdeling på sygehuset, så er det fortsat din egen læge, du skal kontakte, hvis du har symptomer, har brug for attester, sygemeldinger eller andet.
De forskellige læger på sygehuset og din egen læge, har ofte en løbende udveksling af undersøgelsesresultater og behandlingsplaner. Når du er færdig med en behandling, får din egen læge (ved din tilladelse) et afsluttende udskrivelsesbrev.
Hos patientvejlederne i Patientvejledningen kan du få information, rådgivning og vejledning om dine rettigheder som patient i Sundhedsvæsenet.
Patientvejledere kan hjælpe dig, hvis du fx har spørgsmål til valg af behandlingssted, ventetider eller hvis du vil have hjælp til at klage eller søge erstatning. De kan også oplyse og vejlede dig om dine rettigheder og muligheder i sundhedsvæsenet.
Du kan både skrive og ringe til Patientvejledningen. Og hvis du har behov for et møde med en patientvejleder, kan det også lade sig gøre. Mødet kan finde sted hos Patientvejledningen i Sorø eller på et af regionens sygehuse.
Vejledningen er uvildig og dækket af tavshedspligt.
Find flere informationer og kontaktoplysninger til Patientvejledningen på Region Sjællands hjemmeside.
Især ved langvarig, kronisk eller akut alvorlig sygdom kan der være meget ny viden og mange nye ting, både du og/eller dine pårørende skal forholde jer til. Det kan være svært at overskue alene. Ofte er der god hjælp og støtte at hente hos patient-, pårørende- og handicapforeningerne.
På sundhed.dk er der samlet over 200 forskellige foreninger i en brugervenlig oversigt. Måske er der én, der passer dig/jer.
Opdateret mandag den 1. maj 2023